Camping, glamping, vanlife eller en terränggående husvagn

När fullmånen går upp över havet och fåglarna sveper förbi mot skymningshimlen är campinglivet som allra mest magiskt för den som söker sin övernattning i naturen. Med en husvagn och en dragbil byggd för tuffa förhållanden når man de där ostörda övernattningsplatserna dit ingen annan campare kommer.

Det finns trender i det mesta, till och med när det gäller camping. Den som vill campa lyxigt väljer glamping, som står för glamorous camping, och den som är ut efter äventyr väljer vanlife, livet i en skåpbil. Bortom trenderna finns den terränggående husvagnen och en campinginredd Dacia Jogger.

Husvagnen är en klassiker när det gäller camping och en smart lösning framför allt för familjen. Man tar sin koja med sig efter bilen och har boendet med sig oavsett vart man åker. Tyvärr är många husvagnar inte byggda för dåliga vägar och än mindre den där lilla fickan i skogen som bara är röjd för att en pickup ska kunna parkera där. För små hjul och för långa överhäng är ett problem, känslig kaross som skadas av grenar i skogen är ett annat.

I Dorotea finns S-karosser som säljer sin Lilla Easy Camper Trail. En husvagn som är byggd för lite tuffare förhållanden. Den är inte byggd för att ställas upp på en camping med ett litet staket och en egen liten trädgård runt vagnen. Här är skogen runt om trädgården och grillen ersätts med en öppen eld. Detta är vagnen för den som vill leva i naturen och med naturen inpå husvagnshörnen. Samtidigt finns här alla bekvämligheter bortsett från en toalett. Här finns ett gasolkök under en stor lucka som blir tak när den fälls upp. Utomhuskök med andra ord. Här finns diskbalja, vattentank, liten kyl och liten frys samt ett eget elverk som producerar 220 volt växelström vid behov. Den som vill kan utrusta sin vagn med jalusi att sitta och avnjuta kvällen under även om det regnar och det finns ett slags förtält att sätta över köksdelen bak om man vill ha mer skydd mot vädret än den uppfällbara luckan ger.

Hela vagnens interiör är en stor dubbelsäng som mäter 203×147 cm. Över sängen finns skåp och manöverpanel för el och värme. Dessutom finns här en smart näthylla att dra ut för att lägga kläderna på under natten. Vagnen värms med en dieselvärmare och den blir snabbt varm även om det är vinter utanför. Detta tack vare att den är så kompakt och ganska bra isolerad. 

Vagnen har egna 16” hjul, en markfrigång på 30 cm och korta överhäng som skyddas undertill av en rörram. Den tål med andra ord att stöta emot en stubbe utan att man river av en dyr karosseridel i aluminium. Vi har testat den lilla vita skogskojan på hjul efter en Land Rover Discovery och den håller vad den lovar i terrängen. Draget sitter högt, så högt att det fungerar i högsta läget på bilens fjädring och efter en fyrhjulsdriven pickup med högt placerat drag. Stödhjulet kan lätt plockas bort vid behov, exempelvis ojämn terräng. Det finns möjlighet att fästa både takbox och annan utrustning som exempelvis skidor på vagnens lastbärare och den har sitt eget reservhjul på vagnen.

Kort sagt så är Easy Camper Trail en robust, välutrustad och smart vagn utan onödig lyx. Vardagsrummet är skogen, matlagningen utomhus och sina behov gör man i skogen. Det är inte en vagn att sitta och småmysa i medan man kollar tv och kommenterar tv-serier som Böda camping, men ett väl så bra alternativ till en gammal skåpbil byggd för att passa vanlifetrenden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En annan kreativ lösning för de som vill resa, se sig om leva ett fritt liv där man övernattar i naturen, på en gata i staden eller på en campingplats är en rymlig kombi med campinginredning. Dacia är duktiga på att hitta kreativa tillbehör till sina bilar och marknadsföringen bygger mycket på ett fritt friluftsliv med modeller som Duster och Jogger. Den senare är en lång sjusitsig kombi med gott om utrymme där bilen snabbt förvandlas till en koja för två vuxna, eller möjligen två vuxna och ett barn eller hundarna, om de inte är grand danois.

Med ett rejält förtält monterat över Dacia Joggerns baklucka får man ett vardagsrum och ett uterum bakom bilens lastutrymme som blir sovrum.

Det fina med Dacias lösning är att man skapat en inredning som är smidig att möblera om så att utrymmet bakom framstolarna blir ett sovutrymme och all utrustning packas i en låda bakom andra sätesraden och under sängen som täcker hela lastutrymmet.

Lite om camping

Glamping är ett stort och lyxigt tält, medan vanlife är en ekonomiversion av husbil, eller kanske en kreativare husbilslösning där ägaren själv inreder sin skåpbil. Vanlife är tänkt att vara äventyr och mobilt boende på platser dit ingen annan söker sig eller kan ta sig till. 

Ställplats är en enklare lösning för husbilsägare som bara vill ha tillgång till el och vatten.

Fricamping är att slå upp sitt tält, eller ställa upp husbil, van eller husvagnsekipage på en plats bortom campingplatser och ställplatser. Det är en form av camping som kräver ansvar och hänsyn. Tänk på att inte blockera småvägar och se till att ta med allt skräp hem. Tänk på att terrängkörningslagen enbart ger dig rätt att parkera intill en landsväg, inte fritt i naturen. Prata gärna med markägaren först om du tänker dig att parkera på en jordbruksväg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

18 − femton =