Det är inte många år sedan en sådan här bil var helt otänkbar. En sjusitsig eldriven SUV med fyrhjulsdrivning och supersnabbladdning som laddar el för 20 mil på en kvart. En motoreffekt på 400 hk har varit förbehållen extrema bensindrivna SUV:ar som Mercedes AMG och en släpvagnsvikt på 2,5 ton var helt otänkbart för en elbil. Kia EV9 har dessutom en funktion som kan rädda överbelastade elnät eller värma en sommarstuga som saknar el.
Kia har på kort tid skapat en ny standard för elbilar och det handlar i vanlig ordning om laddtider och räckvidd, men faktiskt också om design. Du känner igen en EV6 när du ser den och du kommer garanterat att känna igen en EV9 när du ser den. EV6 är lite av en lång, låg och strömlinjeformad kombi med drag av coupédesign. EV9 är en stor, hög kombi med drag av SUV-design. Tänk dig en klassisk Land Rover som genomgått rymdålderns metamorfos. Karossen är fortfarande rymlig och kantig men detaljer som strålkastarna ser ut att vara hämtade från en helt annan värld.
Jämförelsen med Land Rover, och då kanske framför allt Discovery generation 3 och 4 är fullt logisk. Kia EV9 är en fyrhjulsdriven SUV med bra dragkapacitet och bra framkomlighet när snön lägger sig på våra vägar. Under skalet är bilen både genomtänkt och mycket komfortabel. Den finns med upp till 7 sittplatser. Bilen jag provkört har 6 sittplatser och det betyder två framstolar, två lika komfortabla stolar i andra raden och två enklare stolar i tredje raden. Det är ovanligt bra plats i den tredje raden men inte lika komfortabelt som de två främre raderna. Insteget till tredje raden fungerar bra genom att andra radens stolar skjuts framåt och ryggstödet fälls elektriskt. Som de allra flesta sex-/sjusitsiga bilar har den ett ganska litet lastutrymme om alla sittplatser i bilen används. Annars är lastutrymmet väl tilltaget.
Skillnaderna mot Land Rovern är framför allt att Kia inte valt att bygga en terrängbil med bästa möjliga komfort utan i stället valt att bygga en komfortabel och rymlig kombi med fyrhjulsdrivning och något högre markfrigång. Det betyder i praktiken att fyrhjulsdrivningen mer är avsedd för att öka säkerheten och framkomligheten på sämre vägar eller på vinterväglag, läs både isiga vägar och igensnöade vägar. Bilen är inte byggd för att klättra över större ojämnheter.
Eldrivningen ger bilen en väldigt bra drivlina där båda axlarna driver utan komplicerad mekanik med fördelningsväxellåda och kardanstänger. Vridmomentet är massivt redan från start, vilket betyder att man få maximal kraft på alla fyra hjulen direkt. EV9:an är urstark i brantaste uppförsbacken och greppet är enormt då bilen även har en antispinnteknik som bromsar det hjul som har sämst fäste på axlarna. På landsväg, gärna då en krokig asfalterad sådan, använder bilen bromsarna för att hjälpa styrningen genom att bromsa innerhjulen i en kurva. Det ger en lugn och säker känsla även om man kör den tunga bilen hårdare. För den som föredrar att köra så att allt löst i bilen far runt hjälper den här tekniken till med bättre vägegenskaper.
Kia EV9 är en av få elbilar utan kompromisser och det är där styrkan ligger. Förarmiljön är genomtänkt på typiskt Kia-manér med kameror som visar vad som finns vid sidan av bilen när du visar att du ämnar svänga eller byta fil till genom att slå ut blinkersen. Du ser i instrumentpanelen vilket läge du väljer för strålkastare och vindrutetorkare. Allt för att du inte ska behöva tappa uppmärksamhet på vägen.
Skulle du ändå välja att se dig omkring lite genom sidorutan eller kolla på mittdisplayen börjar bilen varna med en svag signal och ett litet rött öga på instrumentpanelen. Den Kia EV9 som vi kört var av 2024 års modell och det betyder ännu fler förarstödssystem som sensorer som håller koll på förarens ögonrörelser och att hastighetsbegränsningarna inte överskrids. Det är de facto något vi får vänja oss vid efter det nya EU-regelverket. Det går att stänga av men det måste i så fall göras varje gång bilen startas.
Kia har förberett sin EV9 för något som heter V2G. Det betyder Vehicle to Grid och är en teknik som Nissan tillsammans med japanska laddsystemet Chademo utvecklade för runt tio år sedan men som av olika anledningar dröjer för europeiska laddsystemet CCS. Tanken är att CCS ska vara redo för V2G om ett år och då kan ägare av EV9, och andra elbilar som är förberedda för tekniken, handla med elektricitet där bilen används som en stor powerbank. Tanken är att ägaren använder sig av bilens datorsystem för att styra laddningen så att den görs när elen är billig och försäljning tillbaka till nätet görs när elen är dyr. Med dagens elpriser kan det bli en lönande affär för den som kan styra sitt körande så att bilen kan laddas när elen är billig, eller ännu hellre från egen elproduktion. Tekniken är lätt att sköta för bilägaren som bara talar om för bilen när den behövs och hur mycket energi som då behövs i batterierna. Bilen har röststyrning så man kan prata med den.
V2G blir samtidigt ett lyft för infrastrukturen då tekniken minska belastningen på elproduktionen när efterfrågan på el är som störst. Laddoperatören Recharge är inne på samma linje och tänker sig att förse sina laddplatser med batterilager som laddas vid låga elpriser och använder lagrad el för att sälja till elbilsladdare men också tillbaka till nätet.
Det finns även något som heter V2L, vilket står för Vehicle to Load och betyder att du kan använda din elbil för att driva något som kräver 220 volt växelström. Exempelvis verktyg eller belysning och värme i en sommarstuga ensligt belägen utan tillgång till el. Kia EV9 kan maximalt belastas med 3,68 kW, vilket betyder att den exempelvis kan driva två element på vardera 1 kW och samtidigt driva både en enklare spis, belysning och datorladdning. Bilens batterier kan lagra 100 kWh så ett dygn vid sommarstugan klarar den innan man måste leta upp en snabbladdare i närheten. Det går att i förväg ställa in hur mycket energi man vill ha kvar i batteriet så man inte står där i ödemarken med en urladdad elbil.
Varför?
För att framtiden är elektrisk.
För vem?
För den som kör mycket, drar mycket tungt och vill ha maximal säkerhet samt maximal framkomlighet.
Slutsats?
Elbilen omdefinierad till ett avancerat fordon med fördelar som ett fordon med förbränningsmotor inte kan möta.
Fakta: Kia EV9
Motor: 2 elmotorer.
Växlar: framåt eller bakåt, fyrhjulsdriven.
Effekt: 141,3 kW/192 hk vardera, sammanlagd effekt: 282, 6 kW/384 hk.
Vridmoment: 600 Nm, boost på 700 Nm under kortare period.
Toppfart: 200 km/tim.
Acceleration: 0–100 km/tim på 5,3 sekunder
Tjänstevikt: 2 697 kg.
Max totalvikt: 3 190 kg.
Max släpvagnsvikt: 2 500 kg.
Längd/bredd/höjd: 501/198/176 cm.
Axelkavstånd: 310 cm.
Vändcirkel: 12,4 m.
Ekonomi/miljö
Pris som provkörd: 889 900:-. Från: 807 900:-. Priser inkl moms.
Privatleasing (inkl serviceavtal): 12.883 kronor/mån. inkl moms.
Förmånsvärde ca: 8 274 kronor/mån. (GT-line 7-sits).
Garantier: 7 års nybilsgaranti (upp till 15 000 mil), gäller även batterierna.
Förbrukning: ca: 21,5 kWh/100 km WLTP. Vi uppmätte som snålast vinterkörning: 22,6 kWh/100 km, blandat 24,2 kWh/100 km, motorväg 110-129 km/t 29 kWh/100 km. Med släp landsväg 70-80 km/t 36 kWh (också vinter 2 minus.
Koldioxidutsläpp: 0g/km (WLTP). Batterikapacitet: 100 kWh.
Maximal laddeffekt: 210 kW, högsta uppmätta laddeffekt under provkörningen 197 kW vid -3 grader med förvärmda batterier (en enkel funktion i ett menyval).
Optimal laddtid 10-80%: 24 min. Bilen laddar 223 km på 15 min vid optimala förhållanden, vilket vi kom väldigt nära vid -3 och förvärmda batterier.
Räckvidd: Upp till 512 km med 19” hjul AWD. Vi mätte upp 420 km med 21” hjul och i -3 grader men med försiktig körning landsväg/stad. 387 km motorväg 110-120 km/t -3 grader och 21” hjul.
Laddteknik: CCS med 800-volts teknik som även fungerar med 400 volt.
+
Rymlig
Avancerad fyrhjulsdrivning
Bra förarmiljö
–
Litet lastutrymme med alla säten använda
Låg markfrigång jämfört med pickuper och Land Rovers
Fortfarande problem med snabbladdarnas mjukvara (inte specifikt Kia).