Bilindustrin rullar mot ett vägskäl och Mercedes satsar både på ny teknik och på säkra kort inför framtiden. Jag var på en förhandsvisning med Mercedes igår kväll och fick en exklusiv chans att prata framtid med högste ansvarige för forskning och utveckling på Mercedes Benz, svensken Ola Källenius, som dessutom nyligen fått uppdraget att ta över som koncernchef i bolaget.
– Den personliga mobiliteten kommer att bestå, säger Ola Källenius, men den kommer att ta sig en rad olika, nya och spännande uttryck. Vi talar om Mercedes CASE, vilket står för Connected, Autonomous, Shared och Electric.
Uppkopplade bilar som är självkörande och elektriska samt kan delas med andra användare med andra ord. Helt klart är han övertygad om att bilen i allmänhet och personbilen i synnerhet kommer att spela en avgörande roll även i framtiden. Den är en viktig del i det liv vi lever idag oavsett om vi lever i tätorter eller på landsbygden och ingen på Mercedes tror att vi släpper den livsstil vi lever frivilligt för att istället åka kollektivt. Särskilt inte nu när bilarna erbjuds med nollutsläpp och en rad nya funktioner som uppkoppling, programmering och delning.
– Tänk dig att du programmerar din nyckel så att de här fyra användarna kan dela din bil, förklarar Fredrik Wahrolen, som är PR- och kommunikationschef på Mercedes Benz Sverige. Bilen kan delas med andra användare och du som ägare är trygg med vilka som använder den.
Mercedes har valt att premiärvisa helt nya GLE i Paris. Bilen är en klassisk stadsjeep med en rad förbättringar som tar den längre ut i skogen och med mindre avtryck på miljön. Den är arvtagaren till den ML som blev världskänd genom filmen Jurassic Park och numera är den en av Mercedes 7 olika suv-modeller. Nya GLE kan köpas sjusitsig och den får bland annat en ny fyrcylindrig diesel på 245 hk. Den får en rad sofistikerade lösningar för förarstöd och hela paketet med Mercedes talstyrning och geststyrning
– OM föraren till exempel sträcker ut högerhanden och letar efter något på stolen bredvid förstår systemet gesten och tänder belysningen på det sätet för att underlätta, berättar Britta Seeger, som är nsvarig för försäljning och marknadsföring på Mercedes Benz cars. Du kan också prata med bilen och be den höja temperaturen, eller sätta på radion, eller navigera till en viss plats och så vidare.
– Chassit är nytt med ännu fler möjligheter för föraren att anpassa bilen till sportigare körning, mer komfortabel körning eller effektivare körning, fyller Fredrik Wahrolen i.
Nya Mercedes GLE blir samtidigt brygga till helelektriska Mercedes EQC 400 4Matic som visas som produktionsklar bil och kommer på marknaden nästa år. GLE kommer som laddhybrid under andra halvåret 2019 och då med en räckvidd på runt 100 km på enbart el.
När det gäller Mercedes EQC 400 4Matic talar Mercedes om en räckvidd på mer än 450 km, en acceleration på 5,1 sekunder 0-100 km/t och fyrhjulsdrivning. Den blir en något mindre och mer coupébetonad suv.