Nissan X-Trail med den elektriska drivlinan

Nissan har en stolt tradition av fyrhjulsdrivna bilar att luta sig emot när de bryter isen med en X-Trail med helt ny typ av drivlina. X-Trail har varit med sedan en tid då begreppet SUV inte nått Europa. Senare överraskade Nissan med lilla Juke och Qashqai, som startade dagens trend med kompakta SUV:ar. 

Nissan X-Trail kommer till Sverige med tre olika drivlinor. Dels en klassiskt framhjulsdriven bil med automatlåda och bensinmotor, dels två olika lösningar där bilen är eldriven med en förbränningsmotor som producerar elen istället för batterier. En teknisk lösning som exempelvis Opel hade i sin Ampera för runt tio år sedan. Bilen vi fokuserar på är fyrhjulsdriven med två elmotorer och en bensinmotor som enbart producerar el. 

Vi börjar vänja oss vid elbilarnas annorlunda karaktär när det gäller körningen. Borta är växellådor och kardanstänger, vilket gör det enklare att göra en bil fyrhjulsdriven. Man sätter helt enkelt en motor på varje axel och drar fram kablar för att förse dem med el. Det betyder också att vi kan ha full drivkraft på båda axlarna utan att behöva en differential mellan dem. En differential behövs för att fördela kraften mellan axlarna på en klassisk fyrhjulsdriven bil, och den bör kunna spärras för att få ner maximal kraft i backen när det är halt eller lerigt.Allt detta löser man på en eldriven fyrhjulsdriven bil med elektronisk styrning av kraften i de båda motorerna.

En elektronisk styrning som ser till att axeln med bäst fäste får maximal kraft utan att den andra axeln spinner loss. Den elektroniska styrningen används också för att påverka bilens köregenskaper. Mer kraft fram betyder stabilare gång och understyrning, medan mer kraft bak betyder överstyrning och snabbare styrrespons vid kurvtagning. Som förare kan man påverka detta genom att välja mellan olika körprogram.

Bilen är extremt tyst vid normal landsvägskörning, stadskörning och faktiskt även i terrängen. Det är först vid hård acceleration, tungt släp eller brant uppförsbacke som bensinmotorn gör sig påmind. Inte som en högvarvande tävlingsmotor utan mer med ett kraftfullt morrande.

Nissan har jobbat hårt på att få maximal komfort i den här bilen, vilket bl.a. märks på det som Nissan kallar Pitch-control, där krafterna till axlarna styrs så att bilen inte niger vid acceleration eller inbromsning.

Eldrivningen har även andra fördelar som maximalt vridmoment vid start, vilket är riktigt bra vid terrängkörning eller körning med tung last eller släp. Bilen har Nissans e-pedal, där gaspedalen även användes vid retardation. Släpper man upp den bromsas bilen, trycker man den mot golvmattan ökas farten och det finns ett mellanläge där bilen frirullar. Det finns även en vanlig bromspedal att hejda bilen med.

Bilen vi kört är sjusitsig, men finns även som femsitisg. Den tredje raden får dock ses som två stolar för barn eller två nödstolar som räddar situationen när juniorerna vill ha sina vänner med sig. När det gäller utrymme så placerar sig X-Trail bland de rymligare mellanstora SUV:arna både vad gäller lastutrymme och utrymme för fem personer.

När det gäller säkerheten så finns här alla tänkbara förarstöd som autobroms, filhållare, avståndshållare och sensorer som varnar för trafik bakifrån när någon ska öppna dörren. EuroNCAP har givet bilen fem stjärnor och goda omdömen.

Samtidigt så har den robusta X-Trail blivit mer stadsjeeep med påkostad interiör. Visst det finns rejäla gummimattor att lägga i lastutrymmet, men det tar emot lite att ställa in grövre.

Terrängegenskaperna har dock inte blivit lidande av den här förändringen. Tvärtom, bilen smyger över hindren eller den mjuka markytan på ett lugnt och mjukt sätt.

Sammanfattningsvis så har vi fått en bättre X-Trail i och med den nya tekniken, men vi kunde inte mäta upp några avgörande vinster när det gäller bensinförbrukningen. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

4 × 3 =