Nya Rangern, klassisk pickup med high-tech

Till våren kommer nya Ford Ranger att rulla ut på våra vägar. Det handlar inte om några revolutionerande nyheter men en omfattande uppgradering jämfört med dagens Ranger. I huvudsak är det elektronik och förarstöd som förnyats men det handlar även om nya motorer och drivlinor, inklusive Fords nya 3-liters V6-dieselmotor. I grunden är det dock fortfarande en bil utan elektrifiering och med stel bakaxel med bladfjädrar, även om chassit är helt nytt.

Den största förändringen på nya Rangern är förarmiljön med 12,4 tums digital skärm som ersätter de traditionella analoga instrumenten, och en 10 eller 12 tums centralt placerad pekskärm.

Nya Rangern är fortfarande en pickup enligt det klassiska konceptet med en hytt och ett flak på en stegram där framhjulen är individuellt avfjädrade med skruvfjädrar medan bakaxeln är stel med bladfjädrar. Undantaget är den prestandabetonade Raptor-modellen som har skruvfjädring även bak. Hytten är på den svenska marknaden ännu så länge enbart dubbelhytt och de motorer som erbjuds från start är en 2-liters fyrcylindrig diesel på 205 hk, en 3-liters V6 diesel på 240 hk och en 3-liters V6 bensin på 292 hk. Den senare i Raptor-versionen. Priserna exklusive moms startar på 529 900:- för 2,0 Limited, över 579 900:- för 3,0 liters Wildtrak och toppas med 715 900:- för bensindrivna Raptor. Den råstarka dieselsexan har ett vridmoment på 600 Nm, vilket är 20 Nm mer än den utgående toppmodellen av VW Amarok, som för övrigt kommer att dela mycket teknik med nya Rangern när den presenteras i nästa generation. Alla versioner har fyrhjulsdrivning och ett antal olika valbara körlägen, både för väg och offroad. Dragvikten är upp till 3,5 ton beroende på modell och lastvikten runt ett ton, även det beroende på modell. Märkligt nog väljer Ford att leverera bilen förberedd för montering av drag, men tar extra betalt för draget.

Som tillval finns de möjlighet att utrusta pickupen med både 220 volts och 12 volts eluttag på flaket.

Hjulbasen och spårvidden ökar med 5 cm och ingångs-vinkeln fram blir bättre för terrängkörning när framaxeln nu flyttats fram. På tal om terrängkörning så får Rangern dubbla bogserkrokar fram, vilket underlättar då man kan dubbla bogseringskraften genom att dra bogserlinan dubbelt mot Rangern. Det ger också ökad styrka vid användning av så kallad ryckstropp.

Nytt i nästa generation Ranger är avancerade Matrix-strålkastare, som enbart dämpar belysningen där det finns ett annat fordon, samt ett antal avancerade förarassistansteknologier som autobroms, filbytesvarning och nödbromshjälp vid backning. Som den enda pickupen i segmentet finns nästa generations Ranger med en dödvinkelassistent med korstrafikvarning som även tar hänsyn till släp.

Utvändigt kommer Ranger Wildtrak som standard med takreling och bättre skydd under bilen för terrängkörning. Inne i kupén finns bland annat lädersäten, en uppvärmd ratt med kontrastsömmar och stämningsbelysning. Nytt är även en belysning som lyser upp runt hela bilen i mörker som komplement 360 graderskameran. Ford kallar det 360-graders belysning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

arton − 3 =