Det var en intressant dag den 28 mars i år. Först gick föreningen Gröna Mobilister ut med en pressrelease som gick ut på att utvecklingen går åt fel håll, bilarna blir bara tyngre och det beskrevs som ett hot mot miljön och i förlängningen vår existens. Så lanserade Kia sin stora SUV med upp till sju sittplatser, en fyrhjulsdriven elbil med kapacitet att dra släp på 2,5 ton, köras på enbart el i över 50 mil/laddning och nå 100 km/t på 5,3 sekunder. På kvällen berättar forskare i TV:s miljöprogram att svenskar orsakar lika mycket CO2-utsläpp med sina flygresor som man gör med sina bilresor.
Vad jag vill säga med den här jämförelsen är att bilindustrin på två decennier skapat möjligheten till hållbar personlig mobilitet och visat att vi kan ha ett varierat utbud av bilar som alla kan köras på hållbar el. Dagens samhälle är byggt med den personliga mobiliteten som en grundsten och den ger oss en frihet vi inte kan nå på något annat sätt. Ändå är det alltid personbilarna i huvudsak och bilismen i allmänhet som alltid står i skottlinjen när miljön debatteras.
Jag skulle vilja citera Winston Churchill: ”Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket”. Vi har faktiskt bilindustrin att tacka för den snabba utvecklingen mot både hållbarhet och det fria valet av fordonstyp. Självklart handlar det för bilindustrin om dess överlevnad, men faktum kvarstår. Vägen ligger öppen för hållbar personlig mobilitet och företag som Kia ligger i täten i den tekniska utvecklingen där elbilarna idag erbjuder komfort och prestanda som bara var en dröm för 10 år sedan. En dröm både vad gäller förbränningsmotorbilens möjligheter och elbilens möjligheter.
Vid världspremiären för Kia EV9 presenteras en rad detaljer om familjesuven för den globala marknaden. Bilen baseras på Kias elbilsplattform Electric Global Modular Platform, E-GMP, och blir vid lanseringen i höst den nya toppmodellen i Kias breda elektrifierade utbud. Samtidigt lovar Kia 15 fler elbilar till 2025
Kia EV9 tillför nytänkande design i segmentet. Designfilosofin ”Opposites United” står för en skarp men samtidigt lugn exteriördesign. Interiören går åt det ljusa och luftigt avskalade med smart utnyttjade ytor och tre komfortabla sätesrader. En viktig satsning när det gäller EV9 är att Kia målmedvetet går in för att använda återvunna material och material som på annat sätt är hållbart och förnybart som biobaserade material. Kia talar till och med om att starta med egen odling av biomassa för den här tillverkningen. Kia har redan egen ståltillverkning men tyvärr i fossilfri.
Ho Sung Song, VD och koncernchef:
– Kia EV9 överträffar sinnebilden av dagens SUV och representerar det bästa av Kias design- och ingenjörsförmåga. Förutom att möta de högt ställda kraven från alla familjemedlemmar, går EV9 i spetsen för Kias snabba övergång till att bli en leverantör av hållbara mobilitetslösningar med avancerad EV-arkitektur, samt återvunna och hållbara materialval.
Design och användarvänlighet
Axelavståndet mäter 3 100 mm och totallängden är 5 010 mm. På bredden mäter bilen 1 980 mm och på höjden 1 755 mm.
Kia EV9 GT Line – den högsta utrustningsnivån – skiljer sig utseendemässigt från standardversionen med 20-tumshjul (21 tum som tillval) och distinkta svarta detaljer på trösklarna och runt hjulhusen samt sofistikerade strålkastare.
En Kia EV9 GT är planerad till 2025 och då med markant högre prestanda. Jämför med Kia EV6 GT.
Luftmotståndskoefficienten är 0,28 och har uppnåtts bland annat med hjälp av ett 3D-modellerat underrede. Lägg därtill specialdesignade fälgar för lågt luftmotstånd och innovativa luftgenomströmningskanaler i den främre stötfångaren.
Kia EV9 erbjuds som sex- eller sjusitsig. Främre Relaxation-stolar ger en bekväm viloställning exempelvis under laddning. På den andra raden kan EV9 fås med tre säten, alternativt två separata Relaxation-stolar, eller två separata svängbara stolar. Stolarna kan vridas 180 grader för att underlätta samtal med de som sitter på tredje raden. På tredje raden finns ladduttag och mugghållare.
Ultrasnabb laddning – räckvidd över 500 km
Kia EV9 AWD har två elmotorer, en för varje axel, som tillsammans ger en effekt på 283 kW och ett maximalt vridmoment på 700 Nm i EV9 GT Line. 0 – 100 km/h går på 5,3 sekunder.
Kia EV9 RWD (erbjuds inte på den svenska marknaden vid lansering) har en elmotor som driver på bakhjulen vilket ger 150 kW/350 Nm. Den beräknade elektriska räckvidden för denna version är 541 kilometer enligt WLTP.
Tack vare 800-voltssystemet räcker det med cirka 15 minuter för att ladda hela 239 kilometers räckvidd. Batterikapaciteten är 99,8 kWh.
Kia EV9 kan dra släp upp till 2 500 kg.
Vehicle-to-Load (V2L) innebär att bilen kan dela med sig av ström till en extern källa, exempelvis för att driva en ljuskälla, bildskärm, campingutrustning eller ge ström åt en annan elbil. EV9 kan leverera en effekt upp till 3,6 kW. Bilen är även förberedd för V2G med CCS-teknik. En seriös framtidslösning där elbilarna kan skicka tillbaka ström till nätet vid hög belastning och på så vis stötta elnätet och samtidigt ge bilägaren en ekonomisk vinst.
Kia Connect Store* erbjuder kunden att köpa till uppgraderingar till sin bil via Over-the-Air (OTA). Exempelvis Remote Smart Parking Assist, fjärrstyrd parkeringsassistans.
Beroende på marknad och lagstiftning kommer Kia EV9 vara redo för villkorad självkörning nivå 3. Highway Driving Pilot (HDP) är ett system som med hjälp av femton sensorer, varav två med avancerad LiDAR-teknik, kan skanna av föremål i ett 360-graders synfält och förhindra potentiella kollisioner. Systemet medger också så kallad villkorad autonom körning. Kia kommer att presentera fler detaljer om var och när HDP blir tillgängligt.
Säkerhet och bekvämlighet: designad och konstruerad för att förbättra körupplevelsen för alla åkande
En rad förarassistansfunktioner kommer med Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Bland annat självparkering, Remote Smart Parking Assist 2 där föraren initierar proceduren via Kias smarta nyckel kallad Digital Key 2. Samma nyckel använder Ultra-Wide Band (UWB)-teknik för att användaren ska kunna öppna och starta sin bil med sin smartphone, även när nyckeln ligger i fickan eller väskan.
Kia har utvecklat en speciell struktur kring B-stolpen som i kombination med chassi och ett specialdesignat batterihölje distribuerar energin vid en potentiell krock över ett större område och ger ett ökat skydd för passagerare.
Ansvarsfulla materialval för hållbar mobilitetKias har en strategisk färdplan för att nå koldioxidneutralitet till 2045. Det innefattar såväl produktion som avancerad nollutsläppande elbilsteknik. Med EV9 tar Kia nästa nivå i sin hållbarhetsstrategi genom att använda material med mindre miljöpåverkan. Det handlar om biobaserade material som majs, sockerrör och naturliga oljor, men även ökad mängd återvunna material. Kias mål är att öka andelen återvunnen plast till 20 procent till 2030.