Eldriven Grävling, pickupen för framtiden

Amerikanska elbilstillverkaren Nikola Corporation, som är kända för att utmana Tesla Semi med tunga lastbilar med bränsleceller, har lanserat en eldriven pickup. Nikola Badger heter skapelsen och Badger är Grävling på engelska. Den får en uppskattad räckvidd på 97 mil, varav hälften på el från batterier och hälften från el producerad av vätgas i en bränslecell.

Grävlingen är enligt Nikola designad för att utmana och överglänsa allt annat i sin klass. Den är konstruerad för att leverera ett vridmoment på 1330 Nm. av vridmoment, 906 hk som tillfällig toppeffekt och 455 hk kontinuerligt. Grävlingen kommer att byggas i samarbete med ett annat märke.

Den elektriska pickupen är utformad för att hantera det exempelvis ett byggföretag skulle kunna lasta på den och är konstruerad för att överträffa alla elektriska pickuper på marknaden inom både dragkapacitet, motoreffekt och räckvidd. Badger är dessutom utrustad med ett 15 kilowatt eluttag för verktyg, lampor och kompressorer, vilket är tillräckligt med kraft för att hjälpa till på en byggarbetsplats i cirka 12 timmar utan en generator.

Badger designades för att hantera 0-160 km/t accelerationer med minimal förlust av prestanda och för att kunna köras i lutningar upp till 40% genom avancerad mjukvarustyrning av batterier och bränsleceller. Med en fullastad släpvagn och en tågvikt på 8,1 ton, kommer Badger att kunna starta från stillastående i en 30% lutning.

– Nikola har teknik värd miljarder i vårt tunga lastbilsprogram, så varför inte använda den in i en pickup? säger Trevor Milton, VD, Nikola Corporation. Jag har arbetat med detta pickup-program i flera år och tror att marknaden är redo för en pickup som kan klara en hel dags tungt arbete utan att behöva laddas eller tankas. Denna elektriska pickup kan användas för arbete, helgens utflykter, tunga drag, terräng eller för att ta sig till skidbackarna utan tappa orken. Ingen annan elektrisk pickup kan fungera under dessa temperaturer och förhållanden.

Heavy D, en reality-TV-stjärna från ”Diesel Brothers”, har samarbetat med Nikola för att designa, bygga och testa Badger i verkliga miljöer som förväntas locka miljontals tittare och följare genom processen. I partnerskapet kommer man att följa Badger-uppbyggnaden från koncept till produktion.

– Min publik, en hård kärna lastbilsentusiast, förväntar sig att vi pressar gränserna för kraftfullhet och kapacitet när vi skapar Badger, säger Dave Sparks från Heavy D. Att kunna dra upp ridån under en utveckling av en så speciell pickup är en sällsynt möjlighet där vi varje dag kan erbjuda pickupentusiaster att delta i den slutliga designen, exteriörvalet och prestandaspecifikationerna. Jag ville vara en del av den berättelsen och nu har jag möjlighet med Nikola.

– Nikola Badger är ett verkligt genombrott när det gäller pickupdesign, säger Mark Russell, ordförande för Nikola Corporation. Vårt lastbilsprogram kommer att hjälpa till att sänka kostnaderna för bränslecellkomponenter för våra tunga lastbilar och samtidigt påskynda öppnandet av vätgasstationer. Att ge kunderna möjlighet att beställa en lastbil med bränsleceller eller batterier kommer att säkerställa att vi sänker kostnaderna över hela vårt sortiment,

Nikola Badger kommer att premiärvisas på Nikola World 2020 i Phoenix. Prototyper kommer att finnas tillgängliga för utvalda kunder och media att provåka på Nikola World.

Nikola Badger uppskattade specifikationer *:

96 mil total räckvidd med FCEV / BEV
48 mil på el enbart från batterier
Växlar mellan blandad FCEV / BEV eller BEV med en knapptryckning
906 HP toppeffekt
455 HP kontinuerligt
1330 Nm vridmoment
160 kWh, vattenkylda litiumjonbatteri
120 kW bränslecell
Avancerad Superkondensator samarbetar med med litiumjonbatterier och bränslecell för att ge extra accelerationsprestanda.
Fungerar ner till -30 grader celsius utan större förluster i prestanda och räckvidd.

3,6 tons dragvikt
Klarar motlut på upp till 50%
15 kW extra eluttag
Kompatibel med industristandard Laddning för BEV-läge
Fem sittplatser
Dimensioner: 5900 mm lång x 1850 mm hög x 2160 mm bred och en flakbredd på 1560 mm.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tre × 1 =