Toyota visar vätgasdriven pickup och Lexus Super GT

Toyota har haft ett framtidsseminarium i Bryssel och lyft väckelsen för flera intressanta nyheter. Vi börjar med Lexus eldrivna GT-bil som gör 0-100 km/t på två sekunder, är allhjulsdriven och helt eldriven med batterier som energibärare. Här handlar det om flärd och högteknologiska prestanda för racerbanan men också om prestanda och design för vardagen.

När det gäller vätgasdrivna Hilux är det yrkesfolk och äventyrsresenärer som är målgruppen

Det råder nästan ett vakuum när det gäller både försäljning och utveckling av den klassiska pickupen idag. Visst, både Ford och VW har nya modeller på gång men hittills är det inget som pekar på någon banbrytande miljöteknik här. Tesla har visat sin gigantiska Cybertruck, en eldriven pickup med mycket nytänkande men det tycks ta tid innan vi får se den i Sverige, om vi överhuvudtaget får se den. Bästa alternativet för den som vill köra miljövänligt med en pickup idag är att välja en ny pickup som är godkänd för HVO100, eller välja att köra en pickup med drivmedlet Neste My som sägs vara kompatibelt med alla dieselmotorer. Tyvärr renderar det ingen skatterabatt och fordonsskatten är skyhög på pickuper idag. Detta efter att regeringen tog bort rabatten för yrkesfordon i fordonsskattetabellen.

Toyota säger idag att man satsar både på elbilar med batterier och elbilar med bränsleceller där vätgas konverteras till el. Vi har redan Toyota Mirai på marknaden och nu är pickupen Hilux på gång att byggas för eldrivning. Toyota väljer att satsa på vätgas som energibärare när det gäller Hilux. Ett val som jag tror visar vägen för hur framtidens elbilar kommer att konfigureras. Batterier för prestandabilar och mindre bilar medan vätgasen kommer att dominera större och tyngre bilar med fokus på yrkesbilar. Lite som relationen mellan bensin och diesel en gång i tiden innan biltillverkarna skrämde upp dieslarna till riktiga hästkraftsmonsters. Skillnaden finns kvar och kan väl illustreras med en jämförelse mellan bensindrivna Toyota Supra och Toyota Hilux. Orsaken är att batterier har energin lagrad och kan skicka ut mycket mer momentant än vad bränslecellerna kan då de producerar elen i bilen. Det går att öka prestanda för batteridrivna elbilar genom att komplettera med superkondensatorer som skickar ut ännu mer enrgi momentant och det går att kombinera bränsleceller med batterier och/eller superkondensatorer för att höja prestanda.

I början av nästa år startar Toyota prototyputvecklingen av en vätgasdriven Toyota Hilux med bränslecellteknologi. De första fordonen kommer att tillverkas på Toyotas fabrik i engelska Burnaston. Projektet får finansiellt utvecklingsstöd av Storbritanniens regering genom Advanced Propulsion Center, APC vars syfte är att stödja utvecklingsprojekt som bidrar till nollemissioner inom fordonsindustrin. 

Satsningen är en viktig del i Toyotas omställningsstrategi, där man också ser ett ökat intresse från marknaden på arbetsfordon med minimal klimatpåverkan. Konsortiet som bildats för att ta fram Toyotas första el-drivna Hilux leds av Toyota Motor Manufacturing (UK) Ltd. (TMUK) i samarbete med fem brittiska ingenjörspartners, Ricardo, ETL, D2H och Thatcham Research. 

Vätgasdrivningen fungerar så att bilen tankas med vätgas som lagrar energi i tankar (gula), precis som fordonsgas på sådana bilar. Sedan styr elektroniken hur mycket vätgas som pytsas in i bränslecellerna där vätgasen reagerar med luftens syre och det bildas elektricitet samt vatten. Hilux kommer att ha två elmotorer, en på varje axel.

I över 20 år har Toyota främjat en flervägsstrategi för koldioxidneutralitet genom att erbjuda ett brett utbud av fordon med minskad klimatpåverkan för olika behov och förutsättningar – elhybrid, laddhybrid, batterielektrisk elbil och bränslecellsbil. Utvecklingen av en vätgasdriven transportsektor är en viktig del i strategin. Projektet innebär en spännande möjlighet att undersöka ytterligare tillämpning av Toyotas bränslecellteknologi inom ännu ett fordonssegment som kommer att hjälpa till att stödja en viktig sektors utveckling mot minskade koldioxidutsläpp. Under 2023 tillverkas de första prototyperna med målet att därefter förbereda för produktion av små serier. 

Projektet siktar på att utgå från andra generationen av Toyotas bränslecellskomponenter (samma drivlina som senaste Toyota Mirai). Medan TMUK leder projektet kommer ett team från Toyota Motor Europes (TME) forsknings- och utvecklingsavdelning att tillhandahålla tekniskt stöd för att i nästa steg göra det möjligt för det brittiska teamet att bygga upp sin egen expertis för att utveckla nästa generations bränslecellsdrivlinor.

”Storbritannien är en av nyckelmarknaderna för pickuper och en viktig marknad för Toyota. Finansiering ger oss en fantastisk möjlighet att utveckla en nollutsläppslösning i ett kritiskt marknadssegment. Finansieringen bidrar till att göra det möjligt för konsortiet att undersöka utvecklingen av en bränslecellsdrivlina för Toyota Hilux, vilket stöder vår ambition om koldioxidneutralitet.” säger Matt Harrison, VD och koncernchef på Toyota Motor Europe.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

8 − 3 =