Komfort, design och terrängegenskaper

Det var fest i London i natt, och inte vilken fest som helst. Land Rover firade att bilen som skapat det vi idag kallar för SUV vuxit till en ikon i bilvärlden, genom att lansera helt nya Range Rover.

För femtio år sedan mötte vi för första gången namnet Range Rover. Det var när Land Rover förvandlade terrängbilen till en bil för både gatan och terrängen. Range Rover fick en ny hjulupphängning som gav terrängbilen en helt ny nivå av komfort utan att offra terrängegenskaperna. Tvärtom blev Range Rovern en mer kompetent terrängbil än den tidens Land Rovers. Nu rullar en helt ny Range Rover ut och den rullar i hjulspåren som en gång skapades när första Range Rovern mötte kunderna. Ett möte som blev så oväntat lyckat att leveranstiderna överskred ett helt år innan Land Rover insett vad de skapat och byggt ut fabrikens kapacitet tillräckligt.

Det häftiga i nattens presentation var kanske inte att orden ”iconic vehicle” och ”modern luxury” nämndes några hundra gånger. Det häftiga var inte den nya så utstuderat rena designen eller den makalöst lyxiga inredningen. Allt det där var väntat.

Vad som inte var väntat är att Range Rover nu kommer att erbjudas med en tredje sätesrad med sofistikerad fällning av andra raden för extremt smidigt insteg. Benutrymmet i båda de bakre sätesraderna ska vara enormt eftersom den sjusitsiga modellen har en förlängd hjulbas på 20 cm. Nya Range Rover kommer att erbjudas som fyrsitsig med ultrahög komfort, femsitsig med hög komfort och som förlängd sjusitsig med hög komfort.

Det häftiga är att Land Rover inte sviker sina rötter. Range Rover är idag en lyxbil som sätter standarden för lyx och komfort. Faktum är att Range Rover har gjort det i femtio år. Bilen vi fått se i natt kan vada i 90 cm djupt vatten, har en avancerad drivlina med differentialspärrar i bakaxel och mellan axlarna samt en ny ännu mera sofistikerad individuell hjulupphängning med luftfjädring och nivåreglering. Den har nya stötdämpare med dubbla ventiler, ett nytt snabbare aktivt krängningshämmarsystem och fyrhjulsstyrning som ger den stora bilen en vändcirkel på 11 meter. Bakhjulen kan svänga upp till 7 grader.

Riktigt imponerande att Land Rover väljer att ge sitt Terrain Response-system fler manuella inställningsmöjligheter för att tillfredsställa de som ”är proffs på terrängkörning”, för att citera Land Rover.

Land Rover tar ännu en gång ledningen när det gäller att kombinera ny teknik med avancerade terrängegenskaper och design. Nu tar man även steget över mot elektrifiering och erbjuder nya Range Rover som laddhybrid med en räckvidd på 10 mil. En räckvidd som enligt Land Rovers kundundersökningar betyder att de kör 75% av sin körning på el. Den modellen får en sexcylindrig bensinmotor i kombination med elmotorn.

Land Rover lovar även en helelektrisk Range Rover 2024, men man säger inget om huruvida den kommer att ha batterier eller bränsleceller som drivs med vätgas. Intressant, och jag skulle inte bli förvånad om Land Rover skapar en ny bilklass igen genom att ta steget fullt ut till vätgasdrivning.

I övrigt då?

Jo, det handlar om en bil där luften i kupén renas med flera system. Land Rover talar om en rening så effektiv att även spridningen av Covid 19 stoppas.

Det handlar om en bil som har den klassiska tvådelade bakluckan som nu klarar att belastas med 350 kg och har fått ett ryggstöd för att, som Land Rover beskriver det: ”ge möjligheten att sitta bekvämt och ta ett glas champagne som åskådare på en hästtävling”.

Det handlar även som en bil där det finns en mikrofon i varje hjulhus och ett system som använder sig av noice canceling teknik för att minska störande ljud i kupén genom att producera interferens-ljud i små högtalare i nackstöden.

Det handlar hela tiden om smartare uppkopplingar, röststyrning med Alexa-teknik, mobilapp som kan parkera bilen utan att det finns en förare i den och som kan slå på vägen, kolla om bilen är låst och så vidare med hjälp av smartphonen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

1 + nio =